”DET TAR OFFICIELLT SLUT NÄR HAN KOMMER”


In, ut, slut. 


Tyvärr får väl tillräckligt många som läser det här upp en alldeles egen minnesbild i huvudet när ni läser rubriken. Jag pratade med en bekant som när hon hörde vad det här inlägget skulle heta sa ”jag vet allt om det” och det blev grunden till det här intervjubaserade inlägget.


Det handlar om en cis-kvinna som har legat med män som har agerat som om de inte tycker det spelar någon roll om hon fått orgasm eller inte, och varför hon ändå har legat med dessa män. Främst berör historierna möten med tre män. 
Vi diskuterar "död fisk"-syndromet och det här med tjänster och gentjänster.
Vi funderar också på vad som krävs för att våga ställa krav och hur dessa blir bemötta.


Då det är fenomenet och inte den enskilda individen jag vill lyfta kommer hon, liksom i alla andra samtal jag kommer ha i framtiden, vara anonym. I det här inlägget har hon fått namnet Anna. 


For this post in English, click here

_________________________________



JAG: Rubriken är ”Det tar officiellt slut när han kommer.” Du sa tidigare när vi pratade att ”jag vet allt om det.”

ANNA: Ja. För det har det gjort. I alla relationer. Förutom…  nu den sista.

JAG: Okej, ursäkta min okänslighet nu men… varför har du gått med på det?

ANNA: Jadu… för att. Jag är snäll? ”Så. Nu är dem nöjda och glada. Så. Nu är vi klara.”

JAG: Har du varit nöjd och glad då?

ANNA: Oftast inte.

JAG: Och de män du har haft sex med… har de visat att de bryr sig ifall du kommer eller inte?

ANNA: Nej nej.

JAG: Inte alls? Hur har du upplevt sex med människor som inte bryr sig om om du kommer eller inte?

ANNA: Det är som två upplevelser… alltså, mitt i det… jag vet inte hur jag ska förklara. Såhär i efterhand, när jag ser tillbaka på det, så har jag känt mer att jag har funnits där för deras skull. Som en kropp. För att de ska ha det lite skönt för en stund. Men jag får egentligen inte ut någonting av det.

JAG: Och ändå är det här människor som du har haft sex med mer än en gång så som jag förstått det? Så för att återkomma till en sådan relation måste man nog ändå anta att du har fått ut något av det? Har du funderat på vad det är du får ut av sex när… ja, den andra parten egentligen inte är så lyhörd?

ANNA: Det handlar not mycket om bekräftelse. De vill träffa mig igen. Främst.

JAG: Har du fejkat orgasmer?

ANNA: Nej. Det har jag aldrig gjort.

Det blir en chockad tystnad en stund. 

JAG: …Så det har varit uppenbart för er båda att du inte har kommit? Vad händer efter ett sånt sex, under tiden? Är de villiga att, till exempel, gå ner på dig, visar de någon form av intresse av att göra något som du skulle kunna njuta av?

ANNA: …Jag frågade faktiskt en av dessa män om han ville gå ner på mig. Han sa bara nej. ”Jag gör det inte.” Och han höll hela tiden på med ”åh kan inte du göra detta?”

JAG: Du har alltså varit med om en situation, där du frågar killen du är med, om han kan gå ner på dig, vilket var det som du kände för just då, och han säger nej?

ANNA: Ja.

JAG: Men han… frågar dig… om du kan gå ner på honom… och förväntar sig ett ja?

ANNA: Ja.

JAG: Väldigt… intressant situation. Har du någon motivation till varför du sa ja till detta?

ANNA: Nej. Ingen bra.

JAG: En dålig då?

ANNA: Haha ja. Men jag ville ju att det skulle vara bra för honom… Jag hade också redan gjort det så många gånger innan på honom innan jag bad honom göra det på mig så. 

JAG: Hur kände du när han sa nej?

ANNA: Först kände jag mig dum… liksom ”shit jag ska aldrig någonsin fråga honom att göra något på mig över huvud taget”… Sen lite äckligt, liksom ”varför ville han inte gå ner på mig?”. Och sen bara… ”Ett nej är ett nej” och så accepterade jag det.

JAG: Så om ett nej är ett nej, sa du någonsin nej till den här killen? Att du inte kände för att gå ner på honom, eller inte kände för sex över huvud taget?  

ANNA: Nej.

JAG: Efter att du hade fått ett nej för att han skulle gå ner på dig, kändes det fortfarande ok för dig att gå ner på honom då?  

ANNA: Jo... ja, det gjorde det.

JAG: Det är ju inte en tjänst för en tjänst såklart. Det är ju inte ”Nu hade vi sex för din skull i exakt fem minuter, då måste vi ha sex för min skull i exakt fem minuter.” Men det klart att… man skulle vilja prata med de här killarna egentligen. Fråga hur de tänker… Med många manliga vänner har jag diskuterat det här med ”död fisk”, alltså, skillnaden mellan en som aktivt har sex och en som bara ligger där.
Personligen vill jag inte ha sex med någon som inte är lika som jag är. Jag säger inte att jag är perfekt, jag har säkert failat med det någon gång, men när jag känner att den andra inte är lika på som jag vill jag ändå tänka att jag pausar och liksom… ”Vad är det? Hur mår du egentligen just nu? Varför är det inte som det var förra gången? Varför känns det inte som det brukar kännas när man har sex med någon?” (Skratt). Finns det någon gång du hade önskat att de hade funderat på det?

ANNA: Jo, det har väl varit lite död fisk syndrom.

JAG: Och de har inte reagerat på detta?

ANNA: Nej. Alltså det var framför allt med en kille… Det är intressant för vi hade pratat innan om att han hatar just detta med "död fisk-syndromet"; tjejer som bara ligger där. Ändå reagerade han inte alls...

JAG: Finns det något du själv kunde ha gjort som skulle ha förbättrat situationen, sexet, för dig?

ANNA: Jag kunde ställt mycket mer krav och varit tydlig med att jag inte fick ut lika mycket av det som mina sexpartners fick. Men... det vågade jag inte och till störst del tror jag att det berodde på att jag var säker på att de skulle säga tack och hej om jag blev "jobbig" och ställde krav.

JAG: Men nu har du en bra partner, där det inte ”tar slut när han kommer”… Vad är det som har ändrats?

ANNA: Alltså jag har jättesvårt att säga om det är jag som har ändrats, för det vet jag inte riktigt än. Men han är så annorlunda jämfört med tidigare. Han bryr sig verkligen. Han mår dåligt om inte jag kommer. Han är liksom ”varför gör vi det här om du inte får komma?”.

JAG: Vad fint.

Anna skrattar till. 

JAG: Tror du att det har mycket att göra med honom?

ANNA: Jag tror det också har att göra med mig, men jag vet inte riktigt vad än. Jag behöver nog lite mer tid så jag kan analysera det.

JAG: På vilket sätt är det annorlunda då?

ANNA: Okej med de andra så var det mer… jag är här för deras skull. Jag är en kropp. Det finns ett hål där nere som är asgött för dem, så de kör på.
Han är mer… Åh… Det är så svårt att förklara. Han lägger ner så himla mycket tid på mig. Jag är inte där för honom, han är inte där för mig: vi är där för varandra. 

JAG: Hur var er relation innan ni började ha sex?

ANNA: Vi hade inte dejtat eller så innan vi hade sex men vi hade känt varandra länge. Vi var egentligen inte nära kompisar heller innan. Men vi har alltid funnits där i periferin för varandra. Vi har haft… någon slags relation. Det har säkert med saken att göra.

JAG: Så, rent konkret, svart på vitt, han har kommit, du är inte klar, vad händer? För det första, vet han att du inte har kommit?

ANNA: Vi har sjukt bra kommunikation, något jag inte har haft med de andra killarna. Så ja, det vet han.

JAG: Hur kommunicerar du att du inte har kommit? Och hur tar han det?

ANNA: Han är så öppen… jag kan prata med honom om ALLT. Så det är bara att säga det. Åh då blir han sådär… ”Åh nej, det måste vi göra något åt.” 
Problemet är väl lite att jag inte alltid vet vad jag behöver för att komma. Men han sa till mig att jag tydligen gjorde det väldigt väldigt lätt för honom. Jag låg tydligen med handen på hans hals, hans nacke, och han sa att ”du trycker med fingrarna i takt… jag följer bara dina fingrar. Du gör det jättelätt för mig att veta när jag gör rätt.” 
Då sa jag ”Men nu blir jag ju medveten om mina fingrar!”, varpå han säger ”nej, fokusera inte på dina fingrar nu.”


___________________________________



Lite orimligt perfekt blev slutet på den här sagan.
Jag önskar Anna och hennes partner all lycka. 

Hur är ERA upplevelser? Får de lyckliga eller mindre lyckliga slut? 
Berätta ALLT så kanske dina viktiga upplevelser kan bli grunden till nästa inlägg!

Dela era åsikter och upplevelser i fältet nedan
eller skicka dem till

feliciaaxelsson.s@gmail.com





Kommentarer