"MISSIONÄREN, RÄTT UTFÖRD, ÄR EN AV DE BÄSTA STÄLLNINGARNA"


Det visade sig att vara lättare än jag trodde att hitta stoff för den här bloggen. Folk är faktiskt villiga att prata om sex, hör och häpna, och lockelsen med att få vara anonym verkar också bli den sista moroten för att våga prata ut om sina upplevelser.

Inför det här inlägget nämnde jag bara bloggen för en bekant, låt oss kalla henne Johanna, och hon slängde ur sig, ordagrant, vad som blev det här inläggets titel.
Självklart blev hon tvungen att utveckla.


Individerna i det här inlägget definierar sig som KVINNOR och pratar om det sex de har upplevt med MÄN.


________________________



JOHANNA: Nejmen killar fattar inte. De tror att missionären är att "de juckar in i en". Det är det de tror är skönt för en, in ut, in ut... Det är inte det det handlar om. Samma sak med benen uppe upp på axeln. Det kan ju i och för sig vara väldigt trevligt ibland men jag har funderat på... är det här skönt för dig eller TROR du att det här är skönt för mig?

JAG: Det är ju inte en direkt "åh nu kommer jag"-ställning.

JOHANNA: Nej men det kan kanske ha något att göra med att han kommer längre in... Jag förstår bara inte hur killar som gör detta tänker. Vad tror de egentligen?

JAG: Hur utför man missionären rätt då?

JOHANNA: Det handlar om tryck och friktion snarare än penetration. Rätta höftrörelserna hos killen... Alltså med hela bäckenet. Inga snabba rörelser.

JAG: Tror du det känns skönt för en manlig "anatomi" också?

JOHANNA: Det är så olika med sex. Ibland är det skönt för att "det här är najs" liksom, inte för att det är så WOW fysiskt egentligen. Jag tror killen alltid tycker att det är skönt vid penetration.

JAG: Hur får man killar att göra missionären på rätt sätt då?

JOHANNA: Nej men jag tror det är en sån här ge-och-ta-grej, som med oralsex. Om en kille kör oralt på mig så kanske han mer går igång på att det är skönt för mig.
Men det är också svårt, ibland kan jag bli jättestressad över att jag måste tycka det är skönt hela tiden. Jag kommer väldigt sällan när jag känner sån press, eller, nästan... aldrig.

JAG: Det är ju inte så konstigt alls. Men alltså du menar att man skulle ju rimligtvis be om oralsex, men att det är svårare att fråga om missionärensex på ens egna villkor?

JOHANNA: Ah precis. För det är inte uttalat att det ska... alltså om jag ger någon oralsex så blir det väldigt tydligt att den gör det för att tillfredsställa mig, och vice versa. Men missionären kan ju vara kul för båda men det kan ju också vara väldigt monotont för tjejen eller väldigt tråkigt för killen.

JAG: Hur blir det monotont för tjejen?

JOHANNA: Alltså när det är in och ut. Samma tempo. Konstant.

JAG: Det låter nästan som om det skulle kunna göra ganska ont efter ett tag.

JOHANNA: Ja, det blir ju lite känslolöst. Men det är oftast så jag känner att missionären blir efter ett tag. Det blir lite fantasilöst. Och det är det jag menar, jag tror inte killar vet hur de ska göra med missionären. Det kanske är så det porträtteras att det ska göras. I porr eller i filmer...

JAG: Så, långsam missionär, friktion... Man kan motivera det med att "hallå, du kan tänka dig att gå ner på mig, varför skulle du inte kunna tänka dig att göra det här?"

JOHANNA: Jag har någon gång försökt förklara... "om du gör lite mer såhär, om du gör lite mer så..." men det är precis som att det inte riktigt kopplar att man skulle kunna göra det väldigt mycket skönare.

JAG: Så du känner dig inte lyssnad på när du säger sådana saker? Är det med olika partner du har haft samma problem?

JOHANNA: Framför allt var det med en partner då jag försökte men det gick sådär. Men honom var jag bara med ett par gånger. Det blir ju inte så när man inte känner sig lyssnad på.

JAG: Men med andra partners har det gått bättre?

JOHANNA: Ja, då får jag ändå säga att den som jag haft mest sex med under längst period har varit den som varit det som varit det bästa. Inte helt oväntat, kanske (skratt). Men han var också väldigt bra på det där med missionären från början.

JAG: Hur lyckades han med missionären då?

JOHANNA: Han hade koll på sina höfter. (skratt) Det är där vi hamnar hela tiden. Det var liksom inte den här orgasm-ORGASMEN men det känns som om man kommer konstant. Det är inte helt fel. Det är skillnad på en riktig orgasm eller när det bara känns väldigt intensivt väldigt länge. En sån som pågår ett tag är ju inte helt fel... Men man får se till att pausa då och då också för det blir väldigt... starkt. (Skratt)


________________________



Även Erika hade en del att säga, särskult om missionärens funktion i ett längre samlag. 


ERIKA: Missionären... för det första, om man bara är superkåt och känner liksom... woho, jag är så kåt, vi måste göra något åt det direkt så är det ju en bekväm position att bara komma in i med en gång.

JAG: Som en att-börja-med-position?

ERIKA: Missionären för mig är inte bara att ligga där och bara... va där, det är ju att hålla på med ben armar allting och också ganska intimt för att man kommer nära varandras ansikten. Jag tror jag kommer mycket enklare med den.

JAG: Varför tror du att det är så då?

ERIKA: Bra vinkel. Eller bara att man kommer djupare. Ja för bakifrån kommer man också ganska djupt men det är inte helt rätt vinkel. Jag brukar inte komma bakifrån, så då kan man köra det en stund och sen byta det lilla sista till missionären. Det är så jag helst avslutar. Inte alla gånger kanske, men många.

JAG: När du säger det här med vinkeln... Är det samma med alla killar du har varit med?
För jag har en kompis som var helt säker på att hon hatade att rida, författ det inte kändes för henne, tills hon bytte partner. Det kan alltså vara beroende att på hur hans vinkel matchade hennes vinkel, så att säga. Känner du att missionären är immun mot "vinkel problemet"?

ERIKA: Man skulle kunna säga att den är ett safecard, den funkar. Men en annan favorit är att båda sitter upp, man liksom gränslar varandra. Den var den definitiva favoriten med mitt ex. Men jag tycker inte den alltid har funkat lika klockrent med andra efter det. Missionären är bara så enkel att komma för mig, jag antar att den stimulerar klitoris bättre så att jag inte behöver ha lika hett passionerat sex för att komma.

JAG: Det är ju ändå en liten lyx, att det alltid funkar för dig. Det är ju lite varför jag har gjort den här bloggen, för att så många inte har någon aning om hur de ska få det att funka alls.  Så om det här är ett hundra procentig successrate för dig så är det ju helt fantastisk.
Jag kan ju såklart förstå varför det är en bra position. Man kommer nära varandra, man kan kyssas under tiden, eller hålla handen. Närhet har blivit mer av ett måste för mig nu för tiden, i alla fall jämfört med hur det var förut.
Så det är en kom-position för dig? Varför tror du att den är så underskattad då?

ERIKA: Kanske för att man har någon slags prestationsångest för andra, andra än de som är i sovrummet till och med. Man ska vara erfaren och ha många olika ställningar i sin repertoar, missionären ger inga roliga historier att berätta. Den är kanske underskattad för att den verkar tråkig.

JAG: Som att det är lite av en förstagångsposition då? Att det är där man börjar.

ERIKA: Ja, och kanske också där man slutar. När man är äldre. Att det är den som funkar för stabila par som inte vågar "klättra runt" och testa nytt.

JAG: Har du upplevt att de som är "sämre i sängen" har förlitat sig mer på missionären? Du säger ju att det är en ställning som funkar bra för dig, men tror du att det kan ligga någonting i det här att det är en nybörjar-position? Har du känt att "mycket missionären" kan betyda sämre sex?

ERIKA: Nej... Kanske mer att det kan betyda lite snabbare sex. Men om jag får välja så kan man byta runt ett tag och ändå komma tillbaka till missionären under samma sex. Så den är ju ändå en trevlig ställning.
Ett tydligt exempel är en tinderdejt jag gick hem med för ett tag sedan. Det var verkligen... tråkigt, men det hade ju definitivt att göra med att vi inte kände varandra också. Det var verkligen bara missionärensex, och knappt något annat. Och han kom alldeles för snabbt också. Det var helt klart inte särskilt bra.


________________________



Sarahs respons på påståendet i titeln blev en fin diskussion om porrskador, alternativa betydelser för begreppet "död fisk" och vad det innebär att ha brabra kommunikation i sängen.


SARAH: Jo men missionären är väldigt trevlig.
För mig. (Menande blick)

JAG: (skratt) Snälla utveckla.

SARAH: För att för en gångs skull är det inte jag som gör allt jobb. Eller, något jobb alls, i princip. Det blir en bra vinkel för mig också. Och då blir det väldigt njutbart för mig. Och för honom!

JAG: Hur blir det njutbart för honom?

SARAH: För att det blir njutbart för mig. Man blir ju tänd på att det är skönt för ens partner. Så det blir ju win-win, skulle jag säga.

JAG: Varför tror du missionären har lite... låt oss kalla det "dåligt rykte"?

SARAH: Jag kan tänka mig att det är för att den ses som väldigt klassisk men... tråkig position. "Old people sex" typ. "Old married couple"... låter ju inte så kul, eller hur?
Det kan också ha att göra med det du sa i förra inlägget, det här med "döda fisk"-syndromet. Tjejen "bara ligger där". Men jag tror det kan handla om att många killar är porrskadade också.

JAG: Hur menar du med porrskadade?

SARAH: Att killar, i tonåren, kan ha sett mycket på porr och att de har en bild av vad tjejen vill ha, vad hon tycker är njutbart, fast det inte är så. Det är ju bara skådespeleri, det är ju inte så i verkligheten.

JAG: Förekommer inte missionären i porrfilmer?

SARAH: Jo men det förekommer ju, lite, men det är ju inte det vanliga. Det är mer att tjejens ben är särade upp i luften...
Då ser man ju allt också, det kanske det som är meningen, att tjejens... bröst och privata delar ska synas och så. Det är ju så med porr, det ser ju ut som om tjejen njuter av allt. Som med analt, jag kan tänka mig att många killar tror att det bara är att göra på efter att man sett hur "lätt" det är i porrfilmer.

JAG: Varför tror du den vanliga fördomen är att tjejer tycker missionären är bra och killar inte tycker det?

SARAH: Jag tror det har mycket att göra med, som jag sa tidigare, att killen behöver jobba mer i missionären, till skillnad från när hon är överst och rider till exempel.
Och sen tror jag killar tycker det är tråkigt av samma anledning, det blir som att de "ska få" tjejen att komma. Att det blir huvudfokus eftersom killen gör det mesta av rörelserna.
Kan det bli då det blir död fisk-syndrom? När man försöker få den andra att komma?

JAG: Du tänker att det passiva, "död fisk", är att ta, inte ge?

SARAH: Och det blir ju lite negativt. För killar vill ju att tjejen ska vara så aktiv som möjligt.

JAG: En person som aktivt är med i sexet är ju betydligt roligare än en som är passiv, åt båda hållen, så det är väl förståeligt.
Hur är din partner med missionären?

SARAH: Vi varierar ju mycket. Från gång till gång kan man ju fråga "vad vill du göra först" och så... Ja, det kanske låter lite cheesy men ah...

JAG: Jag tycker det låter fantastiskt. Att ni kommunicerar.

SARAH: Ja det har utvecklats under åren. Han kan absolut vara den som föreslår missionären. Det är rimligt att om jag kör en utmattande ställning först så blir det ju naturligt att byta efter en stund. Jag jobbar lite, han jobbar lite... Ibland får jag jobba för att båda ska komma, ibland han. Vi kommer alltid samtidigt.

JAG: VÄNTA VAD SÄGER DU?!

SARAH: Ja men typ... förutom de där gångerna han lyckas flytta sig när jag är så så nära (skratt). Vi brukar. Vi brukar fråga om vi båda är nära, och om vi inte är det så kör vi tills båda är nära och sen blir det som en liten explosion av orgasmer. Typ.

JAG: Helt fantastiskt.


Kommentarer